De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) legt de komende jaren in het toezichtwerk extra nadruk op drie focusgebieden: datahandel, digitale overheid en artificiële intelligentie en algoritmes. Dat maakt de AP vandaag bekend met het visiedocument ‘Dataprotectie in een digitale samenleving\’ (PDF).
De AP ziet drie grote trends die van invloed zijn op de bescherming van persoonsgegevens:
- Doorgroei van de datasamenleving
- Toename van digitaal onrecht
- Toename van privacybewustzijn.
In vervolg op de gesignaleerde trends kiest de AP voor drie focusgebieden:
- Datahandel; Data maken producten en diensten slimmer en deze producten en diensten creëren vervolgens weer meer data. Dit heeft voordelen, maar ook nadelen: er vindt steeds meer ongeoorloofde doorverkoop plaats van persoonsgegevens aan derden. Mensen verliezen hierdoor steeds meer grip op hun gegevens en daarmee op hun leven.
- Digitale overheid; Centrale en lokale overheden, uitvoeringsorganisaties en politie en justitie beschikken over een grote hoeveelheid – vaak gevoelige en bijzondere – persoonsgegevens. De overheid werkt gericht aan het inzetten van persoonsgegevens. Het is van belang dat de overheid verantwoordelijk omgaat met persoonsgegevens, zodat mensen niet onnodig in de knel kunnen komen.
- AI en algoritmes; Steeds meer bedrijven en organisaties maken gebruik van algoritmes en AI. Dit biedt voordelen en leidt tot nieuwe nuttige toepassingen. Maar de inzet van AI en algoritmes kent ook risico´s en schadelijke effecten. Onverantwoordelijk gebruik van algoritmes kan leiden tot foutieve beslissingen, tot uitsluiting van mensen en tot discriminatie. De AP is als toezichthouder verantwoordelijk voor het toezicht op de verwerking van persoonsgegevens, en daarmee ook op de toepassing van AI en algoritmes waarbij persoonsgegevens worden gebruikt.
Wat betekent dit voor uw organisatie?
Zet u algoritmes en AI-toepassingen in ten behoeve van uw bedrijfsprocessen en verwerkt u ook persoonsgegevens? Dan valt u mogelijk onder een van de drie focusgebieden van de toezichthouder. Vraag vandaag nog een Privacy Quickscan aan en ontdek of uw organisatie voldoet aan de strenge privacyregels.