De Franse privacywaakhond CNIL heeft Google een boete van 50 miljoen euro opgelegd. Dit blijkt uit het boetebesluit van CNIL. Volgens CNIL informeert de Google zijn gebruikers onder meer niet goed genoeg over welke informatie zij van hen opslaat. Ook zijn deze gegevens te lastig toegankelijk. Zo kunnen gebruikers moeilijk achterhalen welke persoonlijke data Google van hen bewaart, stelt de Franse privacywaakhond.
Dat maakte CNIL maandag bekend. Het is de eerste boete die Frankrijk oplegt onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Tegenover persagentschap AFP laat Google weten de uitspraak van de Franse waakhond te gaan bestuderen. Zo beraadt Google zich nog op eventuele vervolgstappen. De woordvoerder: “Mensen verwachten hoge standaarden wat betreft transparantie en controle van ons”. De woordvoerder vervolgt: “We nemen die verwachtingen en de eisen van de AVG heel serieus.”
Essentiële informatie te wijd verspreid
De zaak was aangespannen door door twee Franse organisaties die opkomen voor privacy. 12.000 mensen hadden zich achter de aanklacht geschaard. Volgens CNIL overtreedt Google op meerdere vlakken de wet. “Essentiële informatie (…) is te veel verspreid over verschillende documenten”, schrijft de waakhond in een persbericht. Het gaat dan om waarom en hoe lang gegevens van de zoekmachine gebruikers worden opgeslagen, en hoe Google die inzet voor gepersonaliseerde advertenties. Mensen die deze informatie willen inzien, moeten volgens CNIL soms vijf of zes keer klikken. Bovendien zou Google te vaag en te algemeen omschrijven wat het precies bewaart. Dit is de hoofdreden dat de twee organisaties klacht tegen Google hebben ingediend.
AVG maakt fikse boetes mogelijk
Onder de AVG kunnen autoriteiten bedrijven boetes opleggen die tot 4 procent van de omzet bedragen. Autoriteit Persoonsgegevens is de bevoegde privacytoezichthouder in Nederlandc.
De wetgeving is bedoeld om gebruikers meer controle en bescherming te geven over wat er met hun data gebeurt. Alphabet, Googles moederbedrijf, draaide in 2017 een omzet van 111 miljard dollar, bijna 100 miljard euro. Het kan de boete nog aanvechten bij de hoogste Franse bestuursrechter.
Privacy is een grote uitdaging voor techbedrijven
Al in 2018, toen de AVG in werking trad, heeft NRC Handelsblad geschreven dat privacy een grote uitdaging vormt voor grote techbedrijven. Volgens de Europese consumentenbond zou het privacybeleid van onder meer Facebook, Google en Amazon zou dan niet voldoen aan de AVG.
Het privacybeleid van veertien grote techbedrijven, waaronder Facebook, Google en Amazon, voldoet nog niet aan de eisen van de nieuwe privacywet AVG. Dat concludeerde de Europese consumentenbond BEUC na een analyse van de gebruiksvoorwaarden van de veertien grote bedrijven. Volgens de BEUC moeten de bedrijven hun privacybeleid verbeteren.